Appelciderazijn, goed voor de lijn?

Wel eens gehoord dat appelciderazijn bevorderlijk is voor je gezondheid? Dit eeuwenoude goedje – eerste documentatie van dit product is zo’n 10.000 jaar geleden – wordt gezien als smaakmaker maar inmiddels ook als medicijn, al lange tijd gebruikt door alternatieve therapeuten. De laatste jaren echter, raken ook reguliere therapeuten en diëtisten langzaam overtuigd van dit gezondheidsbevorderende middel. Wat doet dit middel nou precies en is het zo gezond als wordt geclaimd?

Er bestaan veel uitspraken waar dit middel allemaal goed voor is. Ik vertel je hieronder over een aantal voorbeelden van wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen:

Diabetes

Het is aangetoond dat appelciderazijn helpt om je bloedsuikerspiegel op pijl te houden. Wanneer je vóór je maaltijd een glas water drinkt met 2 theelepels appelcider, zal je bloedsuikerspiegel langzamer stijgen. Dit is belangrijk omdat je je lichaam wilt voorzien van een stabiel energieniveau om geen last te krijgen van de welbekende suikerdip. En laat deze nou net veroorzaakt worden door een te snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Ook voor mensen met diabetes type 2 kan appelcider een welkome verrijking zijn van hun voedingspatroon. Het houdt namelijk insuline tegen, en kan overmatige productie van insuline tegengaan.

Hartbeschermer

Appelciderazijn beschermt de gezondheid van je hart. Het voorkomt oxidatie van eiwitten en vetten die bijdragen aan plak dat zich in je aderen kan vormen. Deze plak blokkeert de bloedsomloop, met een mogelijke hartaanval tot gevolg.

Afvallen

Oké, verwacht geen wonderen, maar appelcider kan wel degelijk een bijdrage leveren aan het reduceren van je gewicht. Wanneer je dit middel namelijk voor het eten drinkt (2 theelepels in een glas water) krijg je sneller een verzadigd gevoel. In appelciderazijn zit namelijk pectine, een stof die je een voller gevoel geeft.

Dood aan bacteriën!

Appelciderazijn heeft antibacteriële eigenschappen die bepaalde infecties kunnen voorkomen en of behandelen. Wat het doet is het herstellen van de weefsel PH-waarde. Je PH-waarde is uit balans op het moment van ziekte en/of infectie. Het zuur van de appelcider verlaagt de PH-waarde waardoor bacteriën niet meer kunnen groeien.

Vaginale ongemakken

Heb jij last van vaginale ongemakken? Meer of anders ruikende afscheiding, schimmelinfecties of een branderig gevoel? Dit is een teken dat je PH-waarde verstoort is. Een typisch vrouwenkwaaltje waar acht op de tien vrouwen tenminste één keer in hun leven mee te maken krijgen. Wanneer je last hebt van vaginale ongemakken is je PH-waarde te hoog (hoger dan >4,5). Een oplossing van water met appelciderazijn neemt je ongemakken weg en herstelt je PH-waarde (meng 2 eetlepels appelciderazijn met een halve liter water en spoel daarmee je vagina of neem een bad en voeg wat appelciderazijn toe)

Kanker bestrijder

Verscheidende studies hebben bewezen dat appelcider de groei van kankercellen kan remmen en zelfs voorkomen. Deze tests zijn echter tot nu toe alleen uitgevoerd op dieren. Helaas is er nog geen onderzoek gedaan naar het effect op kankercellen in een menselijk lichaam.

Huidaandoeningen

Als je last hebt van veel oneffenheden, misschien zelfs acne, dan kan een appelciderazijn-oplossing uitkomst bieden. Het zuur droogt de acne/oneffenheden uit en je zult merken dat je een gezondere glow krijgt. Sommige mensen gebruiken pure appelciderazijn en deppen dit met een watje op hun gezicht. Heb je een gevoelige huid? Dan adviseer ik om de appelcider te verdunnen met water.

Wat vind ik?

In het verleden had ik wel eens last van schimmelinfecties maar sinds ik deze oplossing van water en appelciderazijn gebruik zijn deze klachten nagenoeg over. Alleen al daarom blijf ik gewoon heilig elke ochtend mijn glaasje zuur drinken. Oh en, is het lekker? Nou nee, ik drink liever een kop kruidenthee, maar alles voor het goede doel!

Hoe werkt het?

Meng tenminste 4 ochtenden in de week 2 theelepels appelciderazijn met een glas water. Drink dit op de nuchtere maag. Ga dan verder met je ochtendritueel zodat de oplossing verwerkt kan worden door je lichaam. Het beste is om een half uur te wachten met je ontbijt.

Wetenschappelijk onderzoek: ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15630260

Mijn naam is Laura Kluyver, natuurvoedingsadviseur (in opleiding). Elke week schrijf ik een blog over mijn ervaringen met een natuurlijke, bewuste en biologische levensstijl.