Natuurlijk antidepressivum

Hoge werkdruk, veel verwachtingen, een druk gezin, financiële druk, kortom; de ideale factoren om stress te ontwikkelen. Bijna iedereen heeft wel eens een vorm van stress aan den lijve ondervonden; de een in hogere mate dan de ander. Maar langdurige blootstelling aan stress kan allerlei ziektebeelden veroorzaken waaronder de meest bekende wel een burn-out is. Letterlijk opgebrand zijn. Heb jij veel last van stress? Dan kun je hier direct wat aan doen zonder pilletje, poedertje of therapie!

Stress is in de basis een gezonde reactie van ons lichaam. Van oorsprong is stress ofwel adrenaline, bedoeld om ons alert en gefocust te maken wanneer we ons in een levensbedreigende situatie bevinden. Dit noemen we de welbekende fight or flight (vecht of vlucht) reactie. Maar wanneer deze vorm van stress opspeelt in alledaagse situaties, dan spreken we van een ongezonde reactie. Je maakt een (onnodig) overschot aan adrenaline aan terwijl je helemaal niet hoeft te vechten of te vluchten. Deze reactie kost ons lichaam veel energie en put ons op den duur uit. Wanneer je langdurig stress ondervindt kan dit je lichaam letterlijk opbranden en spreken we van een burn-out.

Chronische (voedings)stress
Chronische stress vermindert de mogelijkheid van ons afweersysteem om adequaat te reageren en gaat in het bijzonder het genezingsproces in onze darmen tegen. De darmflora (darmbacteriën) worden hierdoor negatief beïnvloedt met als gevolg een ‘leaky gut’, een lekkende darm dus.

Leaky gut
Onze darmen zijn geheel bekleed met slijmvlies. Zodra dit slijmvlies ernstig is aangetast, spreken we van een lekkende darm. Wanneer grote secties van ons darmslijmvlies zijn aangetast door stress en/of voeding, heeft dit grote gevolgen voor de absorptie en het transport van voeding en voedingsstoffen. Er ontstaan piepkleine gaatjes in de darmwand, waardoor allerlei ongewenste voedingsbestanddelen richting het bloed kunnen lekken. Als dit gebeurt, komt ons afweermechanisme in actie en ontstaan er allerlei allergische reacties zoals: migraine, fibromyalgie, eczeem, spijsverteringsproblemen en depressiviteit.

Voorkomen en herstellen van een leaky gut
Vanuit de orthomoleculaire geneeskunde zijn er een aantal basisregels om je darmen weer te herstellen en/of een leaky gut te voorkomen:
1. Je voeding bevat voldoende brandstoffen (vetten en eiwitten)
2. Je voeding bevat de juiste koolhydraten (niets geraffineerd dus)
3. Je voedingspatroon bevat goede vetzuren (onverzadigd)
4. Je voeding bevat geen anorganische toevoegingen (geen additieven)
5. Je eet zo puur en onbewerkt mogelijk
6. Je voeding is basisch (dus niet verzurend. Vooral groenten en fruit zijn basisch)

Tryptofaan
Tryptofaan is een aminozuur dat we niet zelf aanmaken en uit onze voeding moeten halen. Bijna alle mensen met stressklachten, hebben een chronisch tekort aan dit aminozuur. Tryptofaan is de essentiele bouwstof van de neurotransmitter serotonine (ons gelukshormoon) en heeft daarmee indirect een antidepressieve werking. Het is dus een natuurlijk antidepressivum. Naast deze functie, helpt tryptofaan ook bij een jetlag, vermindert het je minderwaardigheidsgevoel, stilt het je honger, bevordert je slaap en is het essentieel voor de aanmaak van vitamine B3 (ondersteunt de energieproductie en zenuwstelsel). Oftewel, tryptofaan is enorm belangrijk om stress te voorkomen en/of te reduceren.

Tryptofaanrijke voeding
Gelukkig bestaan er genoeg voedingsmiddelen die deze antidepressie stof bevatten. Hieronder een rijtje middelen die tryptofaanrijk zijn:
– kalkoen, kip –en kippenlever
– rund –en lamsvlees
– vis (vooral sardienen en tonijn)
– schaal –en schelpdieren
– bananen
– hüttenkäse en cottage cheese
– biogarde en kwark
– peulvruchten (vooral linzen en kikkererwten)
– haver

Sint Janskruid
Sint-janskruid helpt bij de omzetting van tryptofaan in serotonine (10% in de hersenen, 90% in de darmen). Voor deze omzetting zijn de mineralen magnesium, ijzer en koper en de vitaminen B6, B11 en C nodig. Bij het ontbreken van deze zogenaamde co-factoren is omzetting naar ons gelukshormoon onmogelijk. Neem dus gerust aanvullend (natuurlijke) supplementen wanneer je kiest voor Sint-janskruid.

Beweging en ontspanning
Een beetje voor de hand liggend misschien, maar beweging en ontspanning zijn essentieel om je stresslevels te doen dalen. Elke dag een half uur wandelen in de natuur doet wonderen! Soms moet je jezelf even een schop onder je billetjes geven, maar je zult snel genoeg merken dat je hier echt van opknapt.

De bodyscan
Val je moeilijk in slaap of lig je veel te piekeren? Probeer dan elke avond in bed een bodyscan te maken. Ga rustig liggen, zonder enige vorm van afleiding. Ga nu langzaam je lichaam af en sta bij elk lichaamsdeel even stil en ervaar hoe dit deel aanvoelt. Begin bij je voeten, dan je enkels, onderbenen enzovoorts, eindig bij je hoofd. Merk je dat sommige delen erg gespannen aanvoelen? Blijf dan in gedachten iets langer bij dit lichaamsdeel totdat deze meer ontspannen aanvoelt. Probeer tijdens deze bodyscan rustig door je buik in -en uit te ademen. 4 tellen in en 6 tellen uit werkt het meest rustgevend.

Intensiever trainen
Na een aantal weken zal je gegarandeerd meer rust en ontspanning ervaren. Ben je op dit punt beland? Dan kun je wat actiever gaan bewegen in de vorm van hardlopen, yoga, fietsen of een krachtsport. Kies je voor hardlopen of krachtsport? Pas hier dan mee op! Een half uur sporten op hoge intensiteit is meer dan genoeg. Ga je over dit half uur heen, dan gaan we namelijk weer stresshormonen aanmaken…en hier willen we nou net vanaf komen. De personal trainers bij Rocky Fit kunnen een programma voor je samenstellen die geheel is afgestemd op jouw levenswijze en gemoedstoestand.

Wil je meer tips, adviezen of een persoonlijk voedingsconsult? Mail naar laura@greenblogger.nl en vraag naar de mogelijkheden.