Superfoods

Aan de kant met die spinazie. En vergeet broccoli. Pasta? Old skool! Er is namelijk een nieuwe manier om aan je vitaminen en mineralen te komen, namelijk: Superfoods. De een noemt het een hype, de ander zegt dat deze producten gezondheidsbevorderend zijn. Ook ik gebruik al jaren een aantal superfoods en met veel plezier kan ik je zeggen. Maar, hebben we het echt nodig? En wat doen ze eigenlijk voor ons? En zijn ze echt zo gezond als wordt geclaimd?

Superfoods – een naam die door de media in het leven is geroepen – bevat volgens velen een hoog aantal nutriënten, vitaminen en antioxidanten.

 
Wat zijn antioxidanten en vrije radicalen?
Superfoods bevatten dus een hoog aantal antioxidanten, een naam die steeds vaker voorbij komt. Maar wat zijn dat voor ‘stoffen’ en wat doen ze eigenlijk in ons lichaam?
Ons lichaam moet zich voortdurend beschermen tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen. Dat gebeurt met behulp van zogenoemde antioxidanten die uit voeding komen en die ons lichaam zelf aanmaakt. Een antioxidant is in staat om de schadelijke vrije radicalen te neutraliseren. Veel (Westerse) ziekten zou je vrijeradicalenziekten kunnen noemen. Als er namelijk voldoende antioxidanten in het bloed voorkomen, daalt het risico op die ziekten met meer dan 40% (inmiddels wetenschappelijk bewezen).

Maar vrije radicalen dan? Deze ontstaan bij nuttige en noodzakelijke oxidatieprocessen (het uit elkaar vallen van zuurstof) in ons lichaam. Maar we krijgen deze vrije radicalen ook van buitenaf binnen. Denk bijvoorbeeld aan luchtvervuiling, roken en (fabrieks)voeding. Deze instabiele moleculen kunnen cellen en weefsel beschadigen. Men beschouwt onder meer het verouderingsproces, kanker, artritis, Alzheimer en Parkinson als het gevolg van de werking van deze vrije radicalen. Om deze inactief te maken hebben we dus antioxidanten nodig!

Westerse voeding
Helaas krijgen de meesten van ons chronisch te weinig antioxidanten binnen wanneer we het standaard Westerse voedingspatroon volgen. Oftewel; veel koolhydraten, weinig groenten en fruit en teveel kant-en-klaar maaltijden met allerlei chemische toevoegingen.

Het resultaat? Je lichaam krijgt nog meer vrije radicalen binnen die het niet (goed) kan verwerken. Het is namelijk al bezig om zijn eigen schadelijke stoffen te verwerken en krijgt door dit voedingspatroon een overschot aan gifstoffen binnen. Je lever draait hierdoor overuren en kan al deze stoffen niet aan. Ons lijf schiet in de stressmodus en gaat vrije radicalen opslaan in haar cellen. Want, wanneer je moet overleven (aldus stressmodus) houdt je lichaam alles wat hij heeft vast, dus ook deze vrije radicalen. Uiteindelijk kan een overschot leiden tot allerlei ziektebeelden zoals hierboven genoemd.

Superfoods… de oplossing?
Ik ben het ermee eens dat superfoods tot op zekere hoogte een hype is, maar aan de andere kant doen ze veel goeds. Omdat onze voeding steeds armer wordt vanwege de grondarme bodem (zelfs bij biologische voeding) is het raadzaam om aanvullend antioxidanten te nemen. Nu kun je natuurlijk elke dag een kilo boerenkool naar binnen happen, maar van een goijbesje word ik persoonlijk toch iets gelukkiger. Alle superfoods hebben een andere werking op ons gestel -en hormoonhuishouding.

Mijn favoriete top 5 op een rij:

MACA-poeder
Op grote hoogte (zo’n 4000 meter) in een onherbergzaam gebied groeit de maca plant. Maca is een knolgewas afkomstig uit het Andesgebergte in Peru is dit de enige eetbare plant die op deze hoogte groeit. Maca reguleert je hormoonhuishouding en herstelt deze wanneer nodig. Het verhoogt hiermee je vruchtbaarheid en werkt tevens libidoverhogend. Ik gebruik Maca vooral rondom mijn menstruatie periode zodat mijn PMS-klachten velen malen minder zijn. Ook voor vrouwen in de overgang kan dit middel de vervelende klachten en kwaaltjes doen verzachten.

Lijnzaad
Lijnzaad(olie) bevat een hoog gehalte omega-3-vetzuren. Deze vetzuren hebben we nodig als brandstof en houden ons energieniveau op peil. Eet je weinig vette vis of ben je vegetariër? Dan is lijnzaad een mooie vervanger van deze producten.

Rauwe cacao
Omdat de cacaoboon van een plant komt, bevat deze veel voordelen die we ook in sommige andere groenten vinden. Sterker nog: rauwe cacao is superieur ten opzichte van veel gangbare groenten. Cacao zit namelijk tjokvol antioxidanten. En laten we nu net geleerd hebben dat deze erg goed voor ons zijn. Rauwe cacao is goed voor je hart, cholesterol en bloeddruk.Ook heeft het een enorme invloed op je gevoel van welbehagen; het helpt je te ontspannen en verlaagt je stressniveau. Voor mij een goede reden om dagelijks rauwe cacao te eten of in poedervorm door m’n shake te gooien.

Hennepzaad(olie)
Dit is toch wel een van mijn meest favoriete superfoods (en nee, niet om stoned te worden). Hennepzaad is afkomstig van het zaad van de hennepplant. Het heeft een nootachtige smaak en zit boordevol omega-3-vetzuren en andere onverzadigde vetzuren. Essentieel voor een goede gezondheid! Ik gebruik hennepzaadjes door mijn yoghurt, salades, warme maaltijden en in mijn shakes.

Goijbessen
Deze rode besjes groeien voornamelijk in Azie en komen voor in Mongolie, China en Tibet. Vanwege de zoete smaak worden ze verwerkt in thee en soep. Na het wassen worden de bessen gedroogd. Deze besjes bevatten veel vitamine C en meer dan 20 mineralen en 8 essentiële (oftewel, deze maken we zelf niet aan) aminozuren. Goijbesjes helpen kanker en hart -en vaatziekten te voorkomen. Ook helpen ze het cholesterolgehalte te verlagen. Ik eet ze vooral omdat ze gewoon erg lekker zijn. Ik strooi altijd een flinke hand door mijn (zelfgemaakte) muesli of verwerk ze in havermoutkoekjes.

Waar moet je op je letten?
Tegenwoordig kun je zelfs bij de Action superfoods aanschaffen. Maar, vergis je niet, deze zijn niet van biologische kwaliteit. Kies liever voor onbespoten en dus biologische superfoods zodat je zeker weet dat er geen chemicaliën aan zijn toegevoegd. Ik geef de voorkeur aan het merk Mattisson. De meeste producten van dit merk zijn biologisch (let op het keurmerk) en zijn van goede kwaliteit. Je kunt dit merk in je natuurwinkel vinden of bestel ze via de website www.mattisson.nl

Nieuw bij Mattissonfoto blog superfoods
Mattisson heeft 2 nieuwe producten waar ik fan van ben! De Biosprouts Maca cookies en de Biosprouts goud lijnzaad (gekiemd). De Maca koekjes zijn heerlijk bij een kopje kruidenthee. Genieten van een koekje waarvan je weet dat deze ook nog eens boordevol antioxidanten zit, geeft mij een prettig gevoel.

Het gekiemde lijnzaad gebruik ik door mijn yoghurt, door de salade en/of mijn shake. Kiemen of ‘ontkiemen’ is het stadium van de groei van een plant waarin uit een kiem een plant groeit (volg je het nog?). Gedurende het kiemproces vermeerderen de vitamines en enzymen. Tegelijkertijd vindt er een soort van voorvertering plaats waardoor het makkelijker opneembaar is voor ons mensen. In de Chinese geneeskunde worden kiemen al jaren gebruikt om stress te reduceren.