Metabool syndroom

Last van overgewicht? Een verhoogde bloeddruk, hoge cholesterolwaarden en een instabiele bloedsuikerspiegel? Dan heb jij misschien wel last van het Metabool syndroom. Een welvaartsziekte die steeds vaker voorkomt. Wat is het, hoe ontstaat het en wat kun je eraan doen? Lees verder om op deze vragen antwoorden te krijgen en meer.

‘De wekker gaat: 06.30 uur. Pfff…je kunt echt nog niet opstaan en snoozt dat ding nog even twee keer. Shit, weer in slaap gevallen dus; snel opstaan en douchen om een beetje wakker te worden. Je hebt haast. Dus tijd voor een ontspannen ontbijtje zit er niet in. Dan maar even een kop koffie om wat energie te krijgen. Dan ben je ook nog je autosleutels kwijt > stressssss! Je haast je naar je werk en je dag begint’. Herken jij jezelf hierin? Wees niet bang, de meerderheid zal zich in zekere mate herkennen in dit patroon. Maar of het gezond voor je is…

Westere samenleving
Er wordt veel over geschreven: de “ongezonde” Westerse samenleving. En hier ben ik eigenlijk heel blij om, want het wordt hoog tijd dat we allemaal bewuster worden van wat er eigenlijk om ons heen gebeurd. Vaak staan we er niet bij stil wat voor leven we eigenlijk leiden. We zitten in een bepaald ritme, een structuur of zelfs een regime. Want: we hebben hypotheken te betalen, kinderen, partners, een fulltime baan, we willen carrière maken en ook graag twee keer per op vakantie.

Allemaal leuk en aardig, maar waar komt onze gezondheid in dit verhaal terug? Juist, niet dus. Om bovengenoemde allemaal te bewerkstelligen hebben we wel een gezond en energiek lichaam nodig. En dit staat dan weer in directe relatie met je mentale gezondheid. Want, laten we wel wezen; als je mentaal en fysiek niet meer in staat bent om alle ballen omhoog te houden, wat HEB je dan eigenlijk aan al deze dingen?

Consequenties
Deze in wezen overprikkelde staat van welzijn heeft zijn consequenties voor onze lichaam en geest. Het metabool syndroom is er hier 1 van. Het metabool syndroom is een welvaartsziekte. Een aandoening die ontstaat wanneer er een verstoring is tussen de energieopname en het verbruik. Dit probleem ontstaat in de stofwisseling oftewel metabool systeem.

Wanneer er langere tijd een te grote disbalans is tussen wat ons lichaam nodig heeft en aangeboden krijgt kan metabool syndroom ontstaan. Deze disbalans ontstaat veelal door een voortdurend tekortschietende voeding. Als we kijken naar de oertijd hadden we veel gezonde voeding tot onze beschikking. Denk aan; noten, zaden, vlees, vis en peulvruchten. En het woord stress kwam niet voor. Zowel voeding en de mate van blootstelling aan stress zijn compleet anders dan de oertijd.

Voorgesneden meuk
Bijna de gehele Westerse samenleving is standaard overprikkelt en heeft dus chronisch last van stress. Maar ook onze voeding is door de jaren heen extreem veranderd. We hebben namelijk geen tijd meer (denken we) om gezonde en voedzame maaltijden te bereiden, alles moet snel en makkelijk. De voedselindustrie speelt hier graag op in; en voila, de kant-en-klaar maaltijden vliegen je om de oren. En de voorgesneden groenten, salades, fruit, potjes en pakjes zijn ten overvloede aanwezig in onze supermarkten. En laten deze producten nu amper voedingswaarde hebben. Uiteindelijk zorgt de combinatie van ongezond eten en teveel stress voor een disbalans in ons lichaam.

Het Metabool syndroom
Bij het metabool syndroom is er altijd sprake van een instabiele bloedsuikerspiegel (insulineresistentie of hyperinsulinemie) in combinatie met twee of meerdere van de volgende symptomen: overgewicht en dan vooral buikvet, afwijkingen in bloedvetten (triglyceridenwaarden) en vaak een te hoge bloeddruk.

Hoe weet je of jij last hebt van het Metabool syndroom? Een aantal kenmerken:
– altijd moe, duf gevoel in  het hoofd en overdag slaperig
– slechte concentratie
– geheugenproblemen
– behoefte aan zoetigheid en koffie
– drang om te eten, je kunt geen maaltijd overslaan
– buitensporige transpiratie
– veel dorst en vaak moeten plassen

Ongeveer 60% van wat we nu eten at de oermens niet. Het belangrijkste verschil ligt in de inname van koolhydraten (suikers). Koolhydraten zijn belangrijk voor ons lichaam, zij leveren namelijk brandstof. Maar er is wel een groot verschil in WELKE koolhydraten je tot je neemt. De geraffineerde koolhydraten (snelle suikers) zijn namelijk veel slechter voor je dan de zogenoemde complexe koolhydraten. Daarnaast zijn we opgegroeid met het feit dat vet slecht voor je is. En het tegenovergestelde is waar! Natuurlijk hebben we het hier niet over dikke kroketten en frikandellen speciaal, maar de onverzadigde vetzuren als avocado, noten, vette vis en andere rijke omega 3 bronnen. Deze combinatie van vetarm eten en koolhydraatrijk zorgt voor een grote disbalans met alle gevolgen van dien.

Voorkomen is beter dan genezen
Herken jij jezelf in bovenstaande symptomen? Gooi dan het roer om! Voorkomen is immers beter dan genezen. Maar ook wanneer je al gediagnosiseerd bent met het Metabool syndroom is het niet te laat om je lijf weer gezond te maken. Het drastisch aanpassen van je voedingspatroon is de allerbelangrijkste component. Daarnaast moeten bepaalde nutriënten aangevuld worden en helpt het om je lichaam te ondersteunen met de juiste supplementen.

Een aantal tips op een rij:
– verrijk je voeding met omega 3
– eet zoveel mogelijk puur en onbewerkt (vermijdt kant-en-klaar en E-nummers)
– vermijd frisdranken, vruchtensappen en alcohol
– varieer
– eet zoveel mogelijk groenten en beperk de inname van fruit (i.v.m. fruitsuiker)
– eet geen geraffineerde koolhydraten (pasta, bloem, witte rijst en tafelsuiker)
– vermijd de inname van transvetten (gefrituurde producten, margarines en kant-en-klare maaltijden)

Wat mag je dan nog eten zul je misschien denken? Daar kan ik je bij helpen. Inmiddels heb ik al veel cliënten geholpen met het Metabool syndroom en/of overgewicht. In drie maanden tijd help ik je naar een verbeterde en gezondere versie van jezelf. En geen zorgen, je hoeft GEEN STRENG DIEET te volgen, gewoon lekker eten maar dan net even anders. Interesse in een voeding -en leefstijl traject? Mail naar laura@greenblogger.nl en vraag naar de mogelijkheden.

Laura Kluyver is gediplomeerd orthomoleculair voedingsadviseur met een expertise in suppletie. Zij schrijft maandelijks een blog over gezond eten en leven. Volg haar ook op Facebook onder de naam Greenblogger of bekijk haar maandelijkse gastblogs voor VASEF (Voor Altijd Slank en Fit). Haar praktijk is gevestigd in Apeldoorn onder de naam Green-Company. Consults via Skype of bij mensen thuis zijn ook mogelijk. Mail naar laura@greenblogger.nl voor meer informatie (de website wordt op dit moment ge-update).