Vrije radicalen en anti-oxidanten

We worden er inmiddels mee platgegooid: het vrije radicalen en anti-oxidanten verhaal. Maar wat zijn dit nu voor stofjes? En wat doen ze eigenlijk in ons lichaam? De zin en onzin van vrije radicalen en anti-oxidanten op een rij ...

Vrije radicalen
Het is zo simpel als: hoe meer vrije radicalen er in ons lichaam aanwezig zijn, hoe schadelijker dit voor onze gezondheid is. In eerste instantie binden vrije radicalen zich aan bacteriën en virussen en bestrijden deze. Op deze manier houden vrije radicalen onze gezondheid op peil: niets mis mee dus. Maar, door het nuttigen van veelal bewerkte voeding, het eten van teveel verzadigde vetzuren en de veranderde leefomgeving zorgen ervoor, dat we blootgesteld worden aan honderden stoffen en externe factoren die de groei van deze vrije radicalen bevorderen: een overschot dus.

De enorme luchtvervuiling zoals uitlaatgassen, bestrijdingsmiddelen en bijvoorbeeld geparfumeerde luchtjes veroorzaken extra groei van vrije radicalen. Door deze explosieve groei gaan de eens zo gezonde vrije radicalen zich anders gedragen en gaan zich binden aan gezonde cellen, weefsels en organen. Dit proces kan het begin zijn van een auto-immuunziekte. Tevens is bekend dat vrije radicalen cellen in bloedvaten en organen aantasten maar ook zorgen voor een verminderde elasticiteit in je huid waardoor er rimpels ontstaan. Om deze gezondheidsproblemen tegen te gaan is het raadzaam om dagelijks voldoende anti-oxidanten te nuttigen.

Een kleine opsomming van oorzaken waardoor vrije radicalen ontstaan:

  • Giftige stofwisselingsstoffen die ontstaan bij ziektes, stress en chronische vermoeidheid
  • Zonlichte-nummers1
  • Roken en alcohol
  • Luchtvervuiling
  • Insectenbestrijdingsmiddelen op en in groente en fruit
  • Medicijnen
  • Straling van telefoon, computer en radioactiviteit
  • Voedseladditieven (E-nummers)
  • Zware metalen (vaak gevonden in vis)
  • Verzadigde vetzuren (koek, snoep, chips, patat enz.)

Anti-oxidanten
Het lichaam kan zich op twee manieren verdedigen tegen overmatige radicaalschade. Ten eerste beschikken wij over ‘vrije radicaalvangers’. Dit zijn stoffen die een radicaal onschadelijk kunnen maken. Voorbeelden hiervan zijn o.a.: vitamine C, caroteen en glutathion. Ten tweede kan een aantal stoffen de vrije radicaalvorming tegengaan zoals vitamine E, bioflavonoiden en bepaalde enzymen. Al deze genoemde stoffen noemen we anti-oxidanten.

“Anti-oxidanten versterken het afweersysteem en gaan oxidatie tegen van o.a. DNA, waardoor de kans op kanker vermindert”

Anti-oxidant krachtpatser
Vitamine E is een zeer krachtige anti-oxidant en daarmee de krachtpatser onder de anti-oxidanten. Deze vetoplosbare vitamine zorgt er namelijk voor dat het zogenoemde oxidatieproces, wat veroorzaakt wordt door vrije radicalen, tegengehouden wordt. Dit moet even uitgelegd worden denk ik: wanneer we vetzuren tot ons nemen, verzadigde maar ook onverzadigde (denk aan vis, noten en zaden, oliën en avocado), ontstaat er een oxidatieproces. Bij dit proces, waar vetzuren in aanraking komen met zuurstof, ontstaan er veel schadelijke vrije radicalen die, zoals we nu weten, veel schade kunnen brengen. Vooral vitamine E onderdrukt de vorming van dit proces. Hierdoor blijft ons afweersysteem in staat om onherstelbare beschadigde lichaamscellen te vernietigen voordat ze kans krijgen kanker of aderverkalking te veroorzaken.

Nog meer gezonde eigenschappen van anti-oxidanten

  • Complete bescherming tegen vrije radicalen
  • Bescherming van weefsels en organen
  • Bescherming tegen schadelijke gevolgen van roken en alcohol
  • Bescherming tegen hart -en vaatziekten
  • Gezonde ogen
  • Preventief tegen het ontwikkelen van kanker en artrose
  • Gezonde huid en minder snelle rimpelvorming
  • Gaan vermoeidheidsklachten tegen
  • Reduceren ontstekingen

“De beschermende werking van vitamine E tegen hart- en vaatziekten is inmiddels uitgebreid wetenschappelijk aangetoond”

Voeding en suppletie
Wanneer je groenterijk eet krijg je al aardig wat anti-oxidanten binnen. Ik heb het dan niet over de “2 ons groenten en 2 stuks fruit” uitspraak, maar over zo’n 300 a 400 gram groenten per dag (da’s best even doorkauwen). Vooral groene groenten zijn rijk aan anti-oxidanten. Toch, vanwege de genoemde externe factoren, krijgen we te weinig anti-oxidanten binnen. Supplementen zoals vitamine E zijn dan een goede oplossing.

Synthetisch of natuurlijk
Er is een wezenlijk verschil tussen vitamine E en vitamine E. De natuurlijke vitamine E is de complexvorm genaamd: d-alfa tocoferol. In het algemeen kan worden gesteld dat dit natuurlijke vitamine E-complex het meest heilzaam is. In andere supplementen wordt vaak gebruik gemaakt van de synthetische vorm: alfa tocoferol (zonder de D dus). De heilzame werking hiervan is aanzienlijk minder dan van de natuurlijke vorm. Kies dus altijd voor de natuurlijke vorm voor optimaal resultaat. Ik ben een enorm voorstander van gezonde voeding in combinatie met suppletie om een zo gezond mogelijk lichaam te creëren en in stand te houden. Heb je vragen over welke supplementen goed voor je zijn? Ik beantwoord ze graag: laura@greenblogger.nl

foto laura kluyver

Mijn naam is Laura Kluyver, orthomoleculair voedingsdeskundige, levensgenieter en blogger. Elke maand schrijf ik een blog over voeding en gezondheid. In mijn praktijk Green-Company begeleid ik cliënten naar een gezondere, meer bewuste levensstijl. Ik geef voedings- en leefstijl adviezen zodat mijn cliënten weinig tot geen last meer ondervinden van bestaande klachten, kwalen en/of ziektebeelden. Daarnaast verzorg ik lezingen op scholen en bedrijven. Binnenkort lanceer ik mijn eerste Ebook “Fit en Vitaal in 28 dagen”, een handboek waar je levenslang wat aan hebt.