Vitamine E does the trick

Naast een gezonde voeding als basis, hebben we aanvullend supplementen nodig om optimaal te functioneren. De gezondheidsraad (die de health claims heeft verboden op supplementen) zal deze blog natuurlijk klinkklare onzin vinden, maar daar heb ik uiteraard lak aan ;).

We leven in een tijd waarin we chronisch overprikkeld zijn. Elke dag weer worden we blootgesteld aan allerlei externe factoren die niet altijd even gunstig zijn voor ons. Denk aan: luchtverontreiniging, medicijnen, mineraalarme grond, uitlaatgassen, additieven in voeding maar bovenal STRESSSSS….een ware killer.

Tekort voedingsstoffen

Er zijn inmiddels veel onderzoeken geweest binnen de orthomoleculaire geneeswijze- en voedingsleer die er allemaal op wijzen dat de meerderheid van ons over onvoldoende voedingsstoffen beschikt. Dat is enerzijds het gevolg van de agrarische en industriële productiemethode en anderzijds van de in deze tijd verhoogde behoefte aan uiteenlopende voedingsstoffen.

Orthomoleculaire suppletie

Het aanvullen van je voedingspatroon met supplementen doet veel meer dan alleen het opheffen van tekorten die door de jaren heen zijn ontstaan. Maar, hier komen deze stoffen pas aan toe als in de basisbehoeften is voorzien oftewel: soms duurt het enkele weken, maanden tot jaren voordat een bepaalde vitamine of mineraal haar werk optimaal kan doen (denk aan vitamine D en magnesium bijvoorbeeld). Maar het ene supplement is het andere niet…

Lichaamseigen en lichaamsvreemd

In de orthomoleculaire wetenschap wordt een scherp onderscheid gemaakt tussen lichaamseigen stoffen (alle voedingsstoffen) en lichaamsvreemde stoffen (die in feite vergiftigend werken). Dit onderscheidt is zo belangrijk omdat het bij ons functioneren een vitale rol speelt.

Omdat ons lichaam een bijzonder gecompliceerd systeem is, ondervindt het hinder of schade van iedere substantie die er niet in thuishoort. Daarom zijn alle niet-lichaamseigen stoffen in feite toxisch, ofwel giftig.

Vitamine E

Vitamine E is zo’n gevalletje van “weten welke vorm je kiest”. Deze zeer krachtige antioxidant wordt in zowel natuurlijke als synthetische vorm aangeboden. Vitamine E is, net als vitamine C, een zeer belangrijke en veelzijdige nutriënt die voor tal van functies in ons lichaam noodzakelijk is. Het verschil tussen deze twee vitaminen is dat vitamine E vetoplosbaar is en vitamine C wateroplosbaar. Dit houdt in dat vitamine E alleen kan doordringen in de ‘vette omgevingen’ in ons lichaam.

Vrije radicaalvanger

De hoofdfunctie van vitamine E is om ons lichaam te beschermen tegen vrije radicalen. Deze vervelende rakkers ontstaan onder andere bij de vertering van verzadigde en onverzadigde vetzuren. Denk hierbij aan: vette vis, avocado, noten (dit zijn de onverzadigde vetzuren), frituurvet, chips, koekjes en snoep (verzadigd). Op het moment dat we deze vetzuren tot ons nemen, komen ze in aanraking met zuurstof. Dit proces van ‘oxideren’ zorgt voor de vorming van die schadelijke vrije radicalen. Vitamine E onderdrukt deze vorming waardoor onze lichaamscellen beschermt blijven en schadelijke cellen worden afgevoerd voordat ze de kans krijgen om kanker of aderverkalking te veroorzaken.

Cholesterol en vitamine E

Omdat vitamine E een grote affiniteit heeft met de vettige onderdelen in ons lichaam, is deze nutrient zeer geschikt om cholesterol te beschermen tegen aantasting door vrije radicalen. Cholesterol is namelijk pas gevaarlijk als het geoxideerd is: NIET GEOXIDEERD CHOLESTEROL IS ZELFS EEN ABSOLUUT ONMISBARE STOF! Dit betekent dus dat alleen beschadigd cholesterol de kans op aderverkalking kan vergroten. Dus mensen: neem vitamine E en stop met die zeer schadelijke Statine…hier is nog niemand beter van geworden.

Natuur versus fabriek

Vitamine E komt van nature voor in verschillende voedingsproducten als: koudgeperste plantaardige oliën, tarwekiemen, frambozen, rode paprika, bladgroenten, eieren en orgaanvlees. Door in je basisvoeding deze producten een belangrijke plaats te geven, zul je in het algemeen in de primaire basisbehoefte voorzien. Voor optimale inname, waarbij onder meer ook bescherming van ons vaatstelsel kan plaatsvinden, kan suppletie noodzakelijk zijn.

Dl- of D

Kies je voor vitamine E suppletie, kies dan altijd voor de natuurlijke vorm. Deze natuurlijke en meest actieve vorm is d-alfa tocoferol. Deze vorm noemen we een complexvorm: een mengsel van verschillende tocoferolen (de officiele naam van vitamine E). In het algemeen kan worden gezegd dat deze natuurlijke vorm het meest heilzaam is.

De synthetische variant is dl-alfa tocoferol. Deze vorm kan minder goed worden gebruikt door ons lichaam en heeft hierdoor een matige werking. Het is beter om deze vorm te vermijden omdat we niet goed weten wat dit op de lange termijn voor effect heeft.

Dosering

De optimale dosering is 100 IE per dag. Indien er sprake is van ziekte of andere behoefte-verhogende factoren, is de optimale dosering echter veel hoger, maar met een maximum van ongeveer 500 IE per dag. In de orthomoleculaire geneeskunde wordt met nog aanzienlijk hogere doseringen gewerkt.

Online suppletieprogramma

Wil jij weten welke tekorten er aanwezig zijn in jouw lijf? En wil je graag snel en makkelijk advies welke vitaminen, mineralen en/of spoorelementen je aanvullend nodig hebt? Maar wil je ook specifieke tips hoe jij je klachten, kwalen of ziektebeelden kunt verminderen?

Kies dan voor het online suppletieprogramma! Opgesteld door mij en het advies krijg je ook van mij :). Je vult simpelweg een uitgebreid anamnese-formulier in en binnen 7 werkdagen ontvang jij je persoonlijke suppletieprogramma. Voor €39 ben jij een hele stap dichterbij een optimale gezondheid.*

Mijn naam is Laura Kluyver, orthomoleculair voedingsdeskundige en greenblogger. In mijn praktijk begeleid ik mensen naar een gezonder, energieker en gelukkiger leven. Elke maand schrijf ik een blog over mijn visie op onze gezondheid. Wil je mij volgen? Kijk dan ook eens op facebook onder de naam Green-Company.

*momenteel kan er alleen met PayPal betaald worden