De februari blues

We kennen het allemaal wel: de februari blues. De meerderheid van ons waant zich in snot, griep en neerslachtigheid. We voelen ons futloos en bij het minste geringste zonnestraaltje rennen we massaal naar buiten. Waarom we dat doen? Omdat we vitamine D nodig hebben!

Vitamine D is een bijzondere vitamine omdat behalve voeding ook de zon als bron fungeert. Daarom wordt vitamine D ook wel de zonne-vitamine genoemd. Onder invloed van het ultraviolette deel van het zonlicht wordt in de huid vitamine D aangemaakt. Alleen hebben wij de flinke pech dat we in Nederland alleen tussen april en september de stralen ontvangen die deze vitamine D aanmaak stimuleren. De ‘s zomers gevormde vitamine D kan weliswaar voor gebruik in andere seizoenen worden opgeslagen, maar is vaak onvoldoende om optimaal in onze behoefte te voorzien. In februari is de koek dan ook echt op en is het huilen geblazen.

Wat doet vitamine D eigenlijk?

Vitamine D speelt onder andere een grote rol in de calcium- en botstofwisseling. Het bevordert dus de opname van calcium uit onze darmen en is tevens nodig om calcium op te bouwen in het botweefsel, waardoor we een stevige botstructuur ontwikkelen. Maar vitamine D doet nog veel meer! Het helpt namelijk ook bij het behoud van stevige en gezonde spieren, een goed onderhoud van ons gebit, een goede werking van het zenuwstelsel, de regulatie van het hartritme, een normale bloedstolling en voor het goed functioneren van ons afweersysteem. Tevens is er veel onderzoek gedaan naar de wisselwerking van voldoende vitamine D en de prostaat. En ook hier slaagt vitamine D met vlag en wimpel: het helpt je prostaat gezond te houden en werkt preventief tegen prostaatkanker.

Hoe kom ik aan voldoende vitamine D?

Er zijn verschillende manieren om toch voldoende vitamine D binnen te krijgen. Je kunt kiezen voor supplementen, daadwerkelijk in de zon zitten (als die er is), een zonnebankje nemen of te kiezen voor lichttherapie.

Suppleren

Kies je ervoor om vitamine D in supplementvorm tot je te nemen, dan mag je aardig hoog doseren. Je mag kiezen voor 1000 IE per dag als basisdosering of, in overleg met een deskundige, nog hoger doseren. Kies wel voor een natuurlijke vitamine D zonder schadelijke additieven, suiker, lactose enz.

De zon

Zodra de zon zich laat zien, ga er dan even voor zitten. Dertig minuten onbeschermd in de zon zitten doet wonderen. Dus geen petje, kepje of muts opzetten, geen zonnebril en hou je ogen gesloten. Via je oogleden komt de meeste vitamine D binnen.

Lichttherapie

Heb je standaard last van een winterdepressie? Dan kun je kiezen voor lichttherapie. Door middel van dit vernuftige apparaatje breng je de zon in huis. Je kunt elke dag een half uurtje tot een uur achter deze daglichtlamp gaan zitten en je zult merken dat je je fitter en energieker gaat voelen. Sommige zorgverzekeraars vergoeden de lamp, check dit even.

De zonnebank

Jaaaaaa ja, ik weet het. De zonnebank is niet zo best voor je huid. Maar soms mag je best een uitzondering maken. Met name tijdens de februari blues. Door de UV-B straling maakt je lichaam meer vitamine D aan. Doe je dit in de wintermaanden 1 keer per maand, dan kan je huidje dat prima hebben.

Ik kies voor zoveel mogelijk natuurlijk zonlicht, slik dagelijks 2000 IE aan vitamine D en neem af en toe een zonnebankje. Dit zorgt ervoor dat ik mentaal stabiel blijf en tegelijkertijd mijn weerstand verhoog. Wil je meer weten over welke supplementen je in het dagelijks leven kunnen ondersteunen? Maak gebruik van mijn online suppletieprogramma en ontvang binnen 14 werkdagen een op-maat-gemaakt suppletieplan. Klik hier voor meer informatie.

Mijn naam is Laura Kluyver, orthomoleculair voedingsdeskundige, blogger en eigenaresse van praktijk Green-Company. Elke maand schrijf ik een blog over alles wat met gezonde voedi15075-LauraKluyver-8497ng- en leefstijl te maken heeft. Ik begeleid cliënten binnen mijn praktijk met uiteenlopende klachten, kwalen en ziektebeelden. Ook geef ik regelmatig lezingen op scholen, beurzen en bedrijven. Meer weten over wie ik ben en wat ik doe? Neem eens een kijkje op mijn website.