Is zout gezond?

Is er een verschil tussen zout en zout? Het antwoord is ja! Al eeuwen gebruiken we zout als smaakmaker. Het is zo'n gewoonte geworden dat we zelfs een extra sectie op onze tong hebben gekregen speciaal ontwikkeld om zout te kunnen proeven. 

Zout wordt meer en meer gezien als ongezond. De media gaat aardig los als het gaat om het gebruik van zout en de ontwikkeling van bijvoorbeeld hart- en vaatziekten. En… ze hebben gelijk. Tafelzout is inderdaad niet zo best voor je. Waarom? Omdat tafelzout, net als witte suiker, ontdaan is van al zijn voedingswaarde. Het is een chemisch bewerkt product met als eindresultaat enkel een hoog natriumgehalte. Wanneer we dagelijks (veel) natrium binnenkrijgen, kunnen we sneller ziektebeelden ontwikkelen als een te hoge bloeddruk, te hoge cholesterwaarden en obesitas.

Het ene zout is het andere niet

Gelukkig bestaat er ook  ‘gezond’ zout. Ik heb het over ongeraffineerd Keltisch zeezout. Deze vorm van zout bestaat tevens uit natrium, maar bevat nog al zijn mineralen. En dit is een essentieel stukje informatie. Ongeraffineerd betekent onbewerkt. Het voordeel hiervan is, is dat het product zijn voedingswaarde nog heeft.

Mineralenhuishouding

Kwaliteitszout zoals Keltisch zeezout bevat tenminste 60 verschillende mineralen. En mineralen hebben we hard nodig voor o.a. onze botten & tanden. Tegenwoordig halen we niet zoveel mineralen meer uit onze voeding en kunnen we een extra aanvulling wel gebruiken.

Ontzurende werking

Ongeraffineerd zout helpt tevens je zuurtegraad van je lichaam op peil te houden. Dat wil zeggen; het helpt je lichaam te ontzuren. Tegenwoordig worden we blootgesteld aan veel verzurende factoren zoals: stress, voedingsstress, luchtverontreiniging, medicijnen, roken en onvolwaardige voeding. Al deze elementen zorgen voor een bepaalde mate van verzuring. Hoe zuurder je lichaam – hoe ongezonder. Keltisch zeezout helpt dit proces tegen te gaan.

Minder spierpijn

Ben je een actief sporter en kamp je vaak met spierpijn? Grote kans dat je een magnesiumtekort hebt. Ongeraffineerd zeezout kan je hierbij helpen. Met name Keltisch zeezout bevat een aardige dosis magnesium.

Maak Sole

Elke zomer maak ik mijn eigen Sole. Waarom in de zomer? Omdat je mineraalhuishouding dan lager is dan normaal. Ook helpt Sole je vochtgehalte op peil te houden. Ideaal dus om elke dag te gebruiken. Sole is simpelweg een mix van ongeraffineerd Keltisch zeezout en water.

Hoe maak je het? Neem een lege glazen jampot. Vul deze met warm water (eerst koken, iets af laten koelen). Doe er vervolgens een paar eetlepels Himalayazout of (ongeraffineerd) Keltisch zeezout in. Schud totdat al het zout is opgelost. Doe er opnieuw enkele scheppen zout in. Schud opnieuw tot al het zout is opgelost. Ga hiermee door totdat het zout niet verder oplost (er blijft dan zout achter op de bodem). De oplossing is nu verzadigd. Deze blijft onbeperkt goed. Neem elke dag een theelepel sole in een glas warm water en drink op de nuchtere maag.

Keltisch-zeezout